MY FRIENDS......

13 February 2011

KECEK KELATE ( CAKAP KELANTAN ) PART 2....

Cerita ni plak, dicritakan sendiri oleh abah aku, yang dia dengar dari orang lain jg... 
Ada dua kawan, sorang orang luar ( si A ) dan sorng lagi ore kelate ( si B )..  tinggal dalam satu rumah..
si A: weh!! ada lipan la..
si B: katok la..
si A: ape pulak katak, aku kata lipan la..
si B: ye la.. katok la..

si A: lipan la, lipan!!.. faham tak??
si B: kawe tau doh, katok je la....
si A: p&%*@#$%&*)!@# 
maksud katok ialah pukul... Aku gelak je bile dengar cite abah aku tu..
satu lagi cerita, diceritakan oleh bapa saudara aku sendiri.. cerita ni berlaku kat lapangan terbang, ada dua orng pemuda, pemuda 1 masuk dalam kawasan lpangan dengan terburu-buru, kemudian dia terlanggar pemuda 2, habis barang kedua-dua pemuda tersebut jatuh, sambil kutip barang yang jatuh, pemuda 1 pun cakap " ambo gadoh ni." pemuda 2 pandang pada pemuda 1 dengan pandangan pelik, bila pemuda 1 bangun, terus pemuda 2 bagi penumbuk pada pemuda 1 sehingga jatuh.. pemuda 1 pandang wajah pemuda 2 sambil pegang mukanya yang terasa perit, 
pemuda 1: bakpo demo tumbok ambonyo?
pemuda 2: sebab awak sebut nak gadoh tadi, saya ingat awk nak gaduh, jadi, 
                 sebelum awak pukul saya, lebih baik saya pukul awk..
pemuda 1: !#@$%*&%@$
maksud gadoh ialah nak cepat.. cite ni pun buat aku gelak...
Satu lagi kisah berlaku pada aku sendiri.. masa tu aku belajar dekat KL. aku tinggal sebilik dengan 5 orang teman yang semuanya orang luar kelate.. satu hari kami nak pergi kelas, lepas turun dari bas, kami kena lintas jalan untuk pergi ke bangunan kelas.. kami terpaksa tunggu sampi kereta dah tak ada, bru boleh lintas.. lepas beberapa minit, aku pun ajak dorang lintas jalan.
Aku: "lintas 'selalu' la weh, keto tak dop dah tu." sume pndang aku pelik.. 
Yuni: "hang nak kami mati cepat ka lintas jalan 'selalu'?" 
Aku: "la... kenapa pulak?" aku tanya balik. 
Yuni: "yela.. nak kena lintas selalu, nanti datang kete, lanyak kami, baru tau, sekali cukup la." 
Aku gelak, baru aku faham tentang perbezaan dari satu perkataan 'selalu'. bagi ore kelate, selalu tu membawa maksud sekarang, orang luar pulak 'selalu' membawa maksud ulang-ulang atau sentiasa.. hehehe... aku pasti tergelak sendiri bile teringat hal ni..
kat bawah aku ada senaraikan beberapa perkataan kelantan.. 
gewe - teman istimewa
ambo, kawe - saya
bakpo - kenapa
kona - pusing
bekwoh - kenduri kahwin
koya - ego
agah - berlagak
gaduh - nak cepat
riya - ringgit
woh nyor - buah kelapa
mugrih - terasa
lagu mano - macam mana
katok - pukul
debe - samseng
bo - cukup
taruk - letak 
meceh - mancis

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...