MY FRIENDS......

15 July 2011

BUDU vs ULAM




Siapa kenal dengan makanan ni?? haha.... Inilah makanan kegemaran orang kelantan... BUDU.. Untuk makan budu, tak sah kalau tak ada ULAM-ULAM, seperti pucuk pegaga, kacang botol, ulam raja, pucuk tere(daun buah gajus), daun selom dan macam-macam lagilah ulam-ulam yang tak dapat aku nak nyatakan, sebab terlalu banyak.. Dalam budu pulak ditambah dengan durian, atau tempoyak, lada untuk pedas dan perahan air limau nipis.. Perrghh... memang sedap... Ada juga sesetengah orang suka tambah ikan rebus dalam budu tersebut, macam aku..
Tapi kalau nak diikutkan, memang ada banyak cara untuk makan budu ni, semuanya atas selera masing-masing. Ada yang suka campur dengan bawang besar yang dipotong kecil-kecil, ada yang campur dengan parutan mangga masam dan ada yang campur dengan kelapa parut..
Budu ini dibuat daripada pati ikan bilis yang diperap untuk satu jangka masa yang lama, aku pun tak pasti tempoh yang diambil berapa lama, tapi yang pasti memang mengambil masa hingga berminggu-minggu lamanya, sebab itulah budu mengeluarkan bau yang kurang enak, akan tetapi ianya tetap menjadi makanan kegemaran orang kelantan, dan pada sesiapa saja yang tahu cara untuk menikmatinya.
Melalui pengalaman aku la, ramai kawan2 aku yang first time cube makan BUDU akan teragak-agak untuk makan.. Tapi setelah cube...... Dalam nasi goreng pun dia orang letak... hahaha.... Kalau dulu sebotol, tapi sekarang dah jadi 2 ke 3 botol....
ITULAH PENANGAN BUDU......


KATA HATIKU : kalau ada sape2 yang nak cube bolehlah cube... cube skali, pasti nak lg... hehe :-p



2 comments:

Adie Achim said...

Baca entri ni terus lapar!!!
Follow u! follow me back ok! TQ!

- LIANA ASIF - said...

haha... lapar?? pnah mkan ke budu ni??.. klau pnah,hmm... goodddddd.... satu p'cubaan yg bgus.. hehe..
ok, tq for coming and follow me..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...