MY FRIENDS......

16 July 2011

VIDEO GAME vs TRADISIONAL GAME

Masa aku layari internet, terjumpalah satu pic ini... tersenyum sendirian tatkala aku melihat pic ini..



Ianya tentang permainan tradisional... Ada permainan batu seremban@batu selambut, galah panjang, kaki gajah, teng-teng, congkak, baling guli, gasing, tari buluh, lompat tali@getah, baling selipar, konda kondi, dan macam2 lagi la... semua permainan 2 aku dah pernah main.. 
Agak-agaknya la kan, budak2 zaman skang kenal lg ke tak dengan permainan macam ni?? aku rasa kalau budak2 kampung, mungkin mereka tahu lg tentang permainan tradisi ni, tapi budak2 bandar pulak macam mana?? mereka kenal lagi ke dengan permainan tradisi ni?? sayang betul jika permainan tradisi ni dilupakan macam tu saja.
Yang aku tahu, budak2 skang lebih suka dengan permainan yang lebih moden, dan lebih kepada penggunaan komputer.. seperti online game dan PSP. Mereka sanggup menghabiskan duit untuk main game di pusat2 komputer, dan membuang masa semata-mata untuk menang dengan bersaing sesama sendiri.. bermacam2 jenis permainan komputer yang menjadi kegilaan mereka, seperti game perang la, lumba kereta la, dan ada juga game untuk tembak hantu... hmm.. hantu pun budak2 ni tahu nak tembak..
Bagi aku, permainan tradisi adalah permainan yang terbaik, sebab ianya dapat mencerdaskan fizikal dan jasmani, selain dapat membentuk kerjasama antara ahli dan dapat mengeratkan silaturahim antara rakan-rakan. Contohnya macam permainan baling selipar, perlu berlari untuk menyelamatkan diri, dan bersatu dengan ahli kumpulan untuk membentuk kembali binaan selipar yg runtuh setelah kena baling untuk mengelakkan dari kumpulan itu kalah. Teng-teng pula perlukan kemahiran lompat dan kreativiti untuk menang dan menguasai permainan..
 permainan video pulak hanya tertumpu pada mental dan tidak pada jasmani. permainan video ini juga jarang2 kita dapat lihat, dapat mewujudkan kerjasama antara ahli kumpulan dan menyemarakan semangat setia kawan.. hanya duduk, dan mengadap komputer, tak ada pergerakan fizikal sangat.. sebab tu ramai budak2 skang cepat dapat penyakit, obesiti pun ada, walaupun umur muda... hmm...



Aku pun layan juga video game, tapi taklah seseronok main permainan tradisi.. Aku betul2 rindukan zaman dulu2.. andai dapat ku undurkan masa, ingin ku kembali ke zaman kanak-kanak dahulu... hehe

KATA HATIKU : buatlah pilihan sendiri, yang mana anda rasa terbaik untuk anda.. :-)



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...